Pekingi lakásunkban hajnai kettőkor elromlott az internet, és miután az elektronikus levelezés volt a mi szellemi köldökzsinórunk, azonnal cselekednem kellett. Telefonáltam a közelünkben működő „Johnson Computer Clinic and Workshop” nevű kis üzletbe, ahonnan perceken belül egy ócska triciklivell megérkezett Peter, a fiatal, jókedvű szerelő, hóna alatt hordozható számítógépével, övén mobiltelefonnal. Mari szerint ugyan kissé fokhagymaszaga volt, ám ez meglehetősen általános Kínában.
Követhetetlen gyorsasággal bekapcsolta a gépet, majd megállapította, hogy ki kell cserélni a hálózati tápegységet.
-És van nálad tartalék hálózati tápegység? – kérdeztem.
-Természetesen van – felelte. Elővette táskájából az eredeti Alcatel típusú berendezést, bekötötte, a rendszer működött. Kitöltötte a papírokat, megírta a számlát. Tíz perc alatt végeztünk.
-Száz jüan lesz – mondta.[1]
-És a tápegység? – kérdeztem.
-Azzal együtt.
Erről azért eszembe jut, hogy amikor Londonban számítógépet vásároltunk, külön mérnök érkezett, hogy bedugja a konnektort a falba és azért tíz évvel ezelőtt gondolkodás nélkül elkértek 50 fontot, merthogy az szakmunka. Nem fogadott el borravalót, és miután törzsvevők lettünk, havonta telefonált a „Johnson Computer Clinic and Workshop”-ból, hogy minden rendben van-e.
Minden rendben van, felelem, de azért elgondolkodom. Kínában szemlátomást minden rendben van. De vajon mindenhol minden rendben van-e?
[1] Körülbelül tíz euró